Bankszámlaszámaink

Elfelejtett jelszó?

Gyülekezeti kirándulás - beszámoló

Beszámoló - képekben

Morzsák a Balaton-felvidéki kirándulásról (április 13-14)

(Náray Katalin – Zsebeháza)

Április második hétvégéjén harminc lelkes, kirándulni szerető gyülekezeti taggal két, élményekben gazdag tavaszi napot töltöttük a Balaton északi partján. Mihácsi lelkész úr és felesége kalauzolásával bebarangoltuk a vidéket egészen Keszthelytől Balatonfüredig, a Káli medencét is érintve.

A hosszú, komor tél után hálás volt a szívünk, hogy végre búcsút inthettünk a hideg téli hónapoknak, és éppen kirándulásunk hétvégéjén köszöntött be a tavasz. Bizonyára többen jártunk már a Balaton-felvidéken – jómagam is –, azonban ez alkalommal a környéket más szemszögből ismerhettük meg, evangélikus vonatkozásai kerültek előtérbe.

Megtekintettük Gyenesdiáson a Magyarországi Evangélikus Egyház Kapernaum Szeretetintézményét, ahol jelenleg már több mint negyven gondozott él. Az intézményt támogatások segítségével folyamatosan bővítik és korszerűsítik, azért, hogy a rászoruló időseknek minél jobb ellátást biztosítsanak. Legutóbbi nagyobb uniós beruházásnak köszönhetően a fűtési rendszert korszerűsítették. Geotermikus energiát hasznosítva hőszivattyúval oldják meg az intézmény fűtését, amely nemcsak környezetbarát, hanem költséghatékony is, hiszen fűtési költségeik jelentősen, mintegy 30 %-kal (!) csökkentek. Emellett nagy gondot fordítanak arra, hogy saját termesztésű zöldséggel és gyümölccsel lássák el az otthon lakóit. Gyümölcsültetvényeiket folyamatosan bővítik (alma, barack), így saját termeléssel fedezni tudják szükségleteiket.

A másik evangélikus intézmény, melyet utunk során megismertünk és szombati szállásunk is volt, a révfülöpi Ordass Lajos Evangélikus Oktatási Központ. A kedvelt konferenciaközpont körülbelül 80-100 fő befogadására alkalmas. Szolgáltatásait bárki igénybe veheti: gyülekezetek, családok, pihenni vágyók, szakmai közösségek.

Nagy meglepetésünkre szolgált, hogy a soproni gyülekezet épp ezen a hétvégén tartotta a konfirmandus-hétvégét az Oktatási Központban. Sopronban ugyanis számos gyülekezethez hasonlóan hagyomány, hogy a konfirmáció előtt állóknak egy rövidebb tábort szerveznek közösségépítés, a gyülekezethez való tartozás mélyítésének és a hitbeli erősödésnek a céljával. Mi kirándulók is bekapcsolódtunk a szombat esti programokba. Vacsora után Gabnai Sándor esperes úr rendhagyó esti áhítatra hívott bennünket a révfülöpi romtemplomba a szabad ég alá, majd ezt követően a híres Camino de Santiago, vagy más néven Szent Jakab zarándokútról szóló „Vándorút (The Way)” című film vetítésére.

A hétvégén több evangélikus templomot is meglátogattunk. Kővágóörsön hazánk egyik legrégebbi evangélikus templomát, melynek egyes részei a XIII. századból származnak, azonban később barokk stílusban átépítették. Említésre méltó, hogy az ellenreformáció korában a katolikus templomot az evangélikus templom elé építették háttal, ezért az evangélikus templom szemből nem látszik. Azonban nem mindig volt viszálykodás a két felekezet között. Volt olyan 150 éves időszak, amikor az evangélikus lelkész szolgálta mindkét gyülekezetet. Napjainkban is ezekhez a gyökerekhez próbálnak visszatérni, nagyon jó kapcsolat van a két felekezet között, egymás alkalmait látogatják, közös alkalmakat szerveznek. A megfogyatkozott kis közösségekben az egymásra utaltság közelebb hozza az embereket, nem számít, ki hova tartozik. Nem a különbözőségekre tekintenek, hanem Krisztusra, akiben egyek vagyunk.

Vasárnap délután voltunk Mencshelyen, és Nagyvázsonyban, ahol Mihácsi tisztelendő úr korábban szolgált. Mencshelyen szintén nagyon régi, román kori templom található. A templom belső tere többeket a vadosfai templomunkra emlékeztette a hasonló boltívek és oltárkép miatt. Említésre méltó, hogy a templom kertjében egy gályarab-emlékmű található. Zsédenyi István mencshelyi evangélikus lelkész emlékére állították, akit az ellenreformáció idején a veszprémi püspök gályarabságra ítéltetett és elhurcoltatott. Napjainkban oly természetes számunkra, hogy hitünket szabadon gyakorolhatjuk, pedig nem mindig volt ez így. Sőt! A világ némely pontján ma is vannak, akiket keresztény hitük miatt üldöznek, statisztikák szerint mintegy száz millió!

Ezenkívül még egy érdekességet megtudtunk Mencshelyről. A Kossuth-gyerekeket az evangélikus parókián bújtatták egy ideig, melynek emlékét emléktábla őrzi.

Vasárnapi istentiszteleten a balatonfüredi evangélikus templomban vettünk részt, amely az előbbi templomok ellenpontjaként egy modern kori, 1990-es évek végén, mai igények szerint épített templomunk.

Utunk során több múzeumban is jártunk: keszthelyi kastély, Jókai emlékmúzeum Balatonfüreden, nagyvázsonyi vár.

Végül, de nem utolsó sorban a látnivalókon túl miért volt jó a kirándulás? Jobban megismerhettük a Vadosfához tartozó többi falu gyülekezeti tagjait, így a legközelebbi találkozáskor már ismerősként köszönthetjük egymást; feltöltekezhetett lelkünk a mindennapi gondokat hátrahagyva, tekintetünket más horizontra, Istenre, munkálkodására emelve; és mert egyszerűen csak jól éreztük magunkat a Balaton partján gyönyörű időben! Várjuk a következő kirándulás alkalmát!

Ezúton szeretnék köszönetet mondani Mihácsi lelkész úrnak a remek kirándulás megszervezésért és a gyülekezet alapítványának anyagi hozzájárulásáért.

2013. április 23.

Együtt – közösségben - a Balatonfelvidéken

(Mihácsi Lajos helyettes lelkész - Vadosfa)

A vadosfai gyülekezet évek óta tervezett álma valósult meg, amikor is 2013. április 13-án útra kelt, hogy egy kétnapos kirándulás keretében, másféle formában is megélje a közösséget.

Az ősi, hét településen élő, mintegy kilencszáz nyilvántartott tagot számláló gyülekezet 32 lelkes tagja felkerekedett, hogy bejárja a Balatonfelvidék egy részét, megcsodálja hazánk e gyönyörű vidékét, s közben bepillantást is nyerjen egy-egy gyülekezet életébe, vagy szolgálati ág munkájába. Az itthon maradók lelki táplálékáról sem feledkeztünk meg. Reisch György ny. lelkész vezetésével egy kis líceumi csapat járta a gyülekezetet (a soproni Líceum egykori „lelki-kondis” diákjai), az igehirdetés szolgálatát pedig mind a négy istentiszteleten Szabó Lilla II. évfolyamos lelkésznövendék végezte.

Útközben – mintegy útravalóul – elhangzott az Útmutató egyik aznapi igéje, a szeretet himnusza – teljes egészében, keretet is adva az egész együttlétnek.

Első utunk Keszthelyre vezetett, ahol megtekintettük a Festetics kastélyt, a Kocsimúzeumot, valamint az éppen ott kiállított szkíta kincseket. Ebédre már a gyenesdiási Kapernaum Szeretetotthonba vártak minket, ahol a bőséges ebéd után körbejárhattuk a Szeretetotthont. Így gyülekezetünk is megismerhette az ott folyó szolgálatot is.

Ezután a Balaton partján indultunk tovább. Balatongyöröknél a Szép-kilátónál pihentünk egy kicsit, és gyönyörködtünk a csodálatos panorámában. Az utazás egyes szakaszait sokan fényképen is megörökítették, melyből ízelítő látható a gyülekezet honlapján is.

A Káli medencén át érkeztünk meg Kővágóörsre, ahol a templompadokba leülve hallgattuk meg a templom és a gyülekezetet történetét Veress Istvánhelyi lelkésztől. Az egész napos út végén éhesen és kellemesen elfáradva értünk Révfülöpre, az Ordass Lajos Evangélikus Oktatási Központba, ahol a finom vacsorát követően - az éppen ott tartózkodó soproni konfirmandus csoporthoz csatlakozva – egy rendhagyó esti áhítaton vehettünk részt a romtemplomnál, Gabnai Sándor soproni esperes szolgálatával.

Az éjszakai pihenést és a bőséges reggelit követően újra autóbuszra szálltunk, hogy odaérjünk Balatonfüredre az új templomban kilenc órakor kezdődő istentiszteletre, melyen Riczinger József füredi lelkész hirdette Isten igéjét. Az ebédig szabadprogram volt. Sokan a parton sétáltak, napoztak, élvezték a csodálatos napsütést és a hosszú tél utáni első meleg napokat. Voltak, akik a Jókai emlékházat tekintették meg, míg mások városnézésre mentek.

A móló bejáratánál levő Vitorlás vendéglőből – ahonnan ebéd közben is gyönyörködhettünk a vízen ringatódzó hajókban, vitorlásokban, és a tihanyi apátság látványában – Dörgicsén át vitt utunk Mencshelyre, korábbi szolgálati helyemre. A templom, a gyülekezeti ház és a gályarab emlékmű megtekintése után röviden megismerkedhettünk a maroknyi gyülekezet múltjával és jelenével. Ezután Nagyvázsony következett, ahol a vár fölötti templomban Németh Szabolcs, a gyülekezet lelkésze szólt hozzánk. Utolsó szervezett programunk a Kinizsi vár meglátogatása volt, ahonnan Ajka érintésével indultunk haza. Még rápillanthattunk a város melletti hatalmas iszaptározókra, amelyek megrepedése okozta néhány éve azt a szörnyű iszapkatasztrófát.

A kora esti órákban értünk haza. Hiszem, hogy sok-sok élménnyel gazdagodtunk, és néhányan már az után érdeklődtek, mikor lesz a következő kirándulás.

Dokumentummal kapcsolatos tevékenységek
Istentiszteletek
Napi ige

De megkegyelmezett nekik az Úr, megkönyörült rajtuk, és feléjük fordult az Ábrahámmal, Izsákkal és Jákóbbal kötött szövetségért. Nem akarta őket elpusztítani, és nem vetette el őket maga elől mindeddig. (2Kir 13,23)